opc_loader

TSJECHIE (10 tm 13 - Oct ) 2013

DONDERDAG 10 -10

Eindelijk was het dan weer zover heerlijk terug naar onze vertrouwde wateren in Noord Oost Bohemen voor een ten opzichte van vorig jaar lang weekend !

Het is donderdagmorgen vroeg ( 03.00 ) als Arjan zoals altijd stipt op tijd met ronkende motor voor de deur staat,alles is al gepakt en klaar om te gaan,alles snel in de auto en we zitten met  5 minuten al op de Deutsche autobahn richting Pension Novy Hradek in Tsjechie

De reis liep zeer voorspoedig veel minder "baustellen "dan vorig jaar en tegen een uur of 09.00 reden we Tsjechie al binnen,eerst maar even een vignet gehaald .....( verplicht  !)

Onderweg in Duitsland was het niet al te best weer geweest maar dit klaarde helemaal op toen we steeds verder bij onze bestemming kwamen . Op Weeronline waren de berichten zeer wisselvallend en we maakten hier ons eigenlijk een beetje zorgen om maar de dagen voor ons vertrek heeft Bertus van pension Novy Hradek ons keurig op de hoogte gehouden over de plaatselijke neerslag ,prima service !

Aangekomen bij het Pension was het weer een vrolijk weerzien met de fam vd Belt ,aan de koffie vertelden ze ons dat het weer een prima jaar was geweest en dat ze weer veel vliegvissers uit Nederland hebben mogen begroeten mede naar aanleiding van ons artikel op de website en dat veel zeer goed hebben gevangen,mooi om te horen !

Of we nog trek hadden vroeg Henny na de lange reis ,nou ....  na een goed gevulde aardappelsoep en een plaatselijk gerecht eerst maar eens naar onze vertrouwde kamer 11 met een fantastich uitzicht op Polen,de grens ligt op enkele honderden meters een fantastisch gebied !

De viskaarten lagen al voor ons klaar gelijk ingevuld en klaar om te gaan richting wat nu al een traditie is geworden om hier te beginnen " De Rots bij Peklo "

Snel de waadpakken aan en beginnen maar,wat ons opviel was dat de waterstand veel lager was dan vorig jaar maar niet ernstig ,het zag er weer fantastisch uit..........  en in prachtige herfstkleuren !

De eerste vissen werden ook geland,wat ons opviel  is dat we meer vingen op dit stuk en dat de vissen ook groter waren dan voorgaande jaren !!

We vingen enkele op de nymph maar de meeste vingen we in de stroomversnelling naast het eilandje op droog ze kwamen werkelijk overal onder de rotsen vandaan ,de vliegen die het zeer goed deden waren de Elk Hair en Flying Ant Black Parachute  .....Prachtige momenten !

We vingen hier Bruine forel,Vlagzalm en Regenboog ....

Ook in Tsjechie wordt het s,avonds eerder donker in deze tijd en tegen 18.00 was het tijd om restaurant Peklo weer eens van binnen te bekijken,we worden al herkend bij binnenkomst ..... !

Zeer goed eten en het nieuwe gerecht dat Manfred had uitgekozen was eigenlijk veel te veel ,gelukkig waren we met z,n 2 en .....

Daarbij 2 grote Pivo,s en Apfelstrudel met ijs na was het tijd om terug te gaan naar onze onderkomen in Novy Hradek waar we net zoals vorig jaar Jan Blokdijk en Kees Bouwmeester weer de hand hebben geschud

Deze 2 heren hadden ook besloten om de Upa en Metuje eens een keer in de herfst te bevissen ... en niet zonder succes !

S,avonds vliegen gebonden met z,n 4 en en vangstverhalen uitgewisseld het werd deze avond niet zo heel erg laat na ons vroege opstaan vanmorgen lekker slapen morgen is er weer een dag ...

VRIJDAG  11 - 10

7.00 gaat onze wekker af.... ,gelijk naar buiten gekeken en het weer is gewoon fantastisch we hebben hier wel erg geluk mee ... het is nu al 15 graden en een licht zonnetje komt te voorschijn

Na een stevig ontbijt vertrekken we snel naar de uitdagende wateren in de omgeving ,vandaag hebben we besloten om andere gebieden te gaan ontdekken vooral het bovenstuk van de Upa richting en boven Trutnov wordt van dicht bij bekeken en alles wordt in kaart gebracht

We komen zeer mooie stukken tegen en we stappen vaak uit om alles uit te kammen , heerlijk om hier te zijn ....

Tegen de middag op de terugweg besloten we om te vissen bij wat in de volksmond de "Poolse Grens " wordt genoemd een stuk dat bekend staat om de grotere exemplaren we hebben hier nog nooit gevist dus we zijn erg benieuwd wat ons dit zal gaan brengen vandaag .... ?

In het dorpje Male Porici ga je rechts het spoor en bruggetje over we hielden rechts aan en parkeerden onze auto,prachtig stuk met enkele zeer fraaie stroomversnellingen ....

We vingen hier een aantal zeer fraaie exemplaren die inderdaad groter waren dan standaard,en als Arjan de Vlagzalm had geland die net voor het landen aan een barbless tungsten zijn eigen weg koos hadden we minimaal het plaatselijke nieuws gehaald wat een uitzonderlijk formaat ..... zeer mooie vissen hier  ( Tip ) !

Het liep al weer tegen de avond weer gegeten bij ons huisrestaurant Peklo ,toen we naar buiten liepen werden zelfs de enkele haren die Manfred nog op zijn hoofd heeft nat ..... wat een bui wat gaat dit ons vannacht en morgen brengen .... !

Bij binnenkomst in ons verblijf lekker voor de openhaard met een Pivo en we hebben met z,n allen Nederland - Hongarije bekeken en ondertussen de vangsten van vandaag uitgewisseld met Jan en Kees ,Topavond !

Vooral het verhaal van Kees Bouwmeester over zijn Chinook experience in Canada zal ons nog lang bijblijven ....Prachtig en ook een van onze dromen om dit een keer mee te mogen maken....

ZATERDAG  12 - 10

Hoe zullen de rivieren staan vandaag na de hoosbui van gisteravond ,hier kwamen we snel achter ...

Inderdaad wat we al verwacht hadden de waterstand is aardig toegenomen maar niet dramatisch ,we beginnen na een tip van Hilko vd Belt die dit stuk gezien had tijdens een van zijn kanotochten en ook nog vlakbij !

In de plaats Nove Mesto Nad Metuji dat op ongeveer 10 km van Novy Hradek ligt vonden we het volgende adembenemende stuk .... met prachtige rotswanden en versnellingen .

Op dit stuk hebben we helaas niets mogen vangen het water was zeer troebel en zagen ook geen stijgende vissen ,dit is een stuk dat we voor volgend jaar zeker in onze gedachten houden !

Rongereden in de omgeving en op zoek naar een stuk met iets meer helder water deze vonden we in Nachod een plek die we zeer goed kennen naast het voetbalveld !

We hebben hier de afgelopen jaren veel gevist en het is hier bijna altijd goed ook vandaag ....  ?  Met een graad of 20 een zeer aangename temperatuur in de middag..

We begonnen voor aan bij de brug met de nymph en het was al na enkel seconden raak,wordt dit weer zo,n topdag als 2 jaar geleden op deze plek ....

Over deze topdag 2 jaar geleden : We hebben nog niet vaak meegemaakt dat je af en toe je hengel moet neerleggen om af en toe tot rust te komen dat was deze dag wel het geval ,met ons 3 en hebben we hier honderden vlagzalmen en Forellen gevangen bijna elke worp was het raak af en toe had de vlieg de kans niet eens om het water te raken toen was deze al gepakt ... ongekend

Zo goed als toen werd het vandaag niet maar we hebben hier wederom fantastisch gevist met nymph en droog met een aantal zeer fraaie exemplaren sloten we dit weekend af ....

We hebben gevist met onze A&M # 2 in 2 lengtes , de TFFR # 3  en onze nieuwe 4 in 1 Czech Nymph die zeer handig kan zijn omdat deze multifunctioneel inzetbaar is 4 verschillende lengtes in 1 hengel

Zwaarder is echt niet nodig in de Upa en Metuje zelfs bij grotere exemplaren

Als tippet 10/00 tm 15/00 ( Poolse grens ) A&M  lijnen in de klasses #2 en #3  ,onze reels de R7 , DC en AC werkten perfect voor deze visserij

De vliegen die we gebruikt hebben :

Nymph :  Hare,s Ears ( Natural,Black ,Olive ), Red tag , Prince en enkele zelf gebonden Tungsten Nymphs in natuurlijke kleuren vooral de lichtere natural kleuren deden het zeer goed.

Dry  :   Mosquito,Elk Hair, BWO ,Flying Ants , Cahill,s en Klinkhamers deden het werk dit jaar

Bertus, Henny en Hilko van Pension Novy Hradek hartelijk dank voor wederom een perfect geregeld verblijf !

Het waren weer fantastische dagen nu al tot volgend jaar !

Vriendelijke groet,

Arjan en Manfred

www.amfishingtackle.com

( Mocht u vragen of meer informatie nodig hebben over het vissen in Tsjechie stel ze ons gerust,wij helpen u graag ! )