opc_loader

OOSTENRIJK GROßARLER ACHE 16 - 21 JUNI 2020

Wat een week was het in een omgeving waar je alleen maar van kunt dromen...
Een verslag van een week genieten op een van de mooiste plekken waar wij ooit hebben mogen vliegvissen

Het is dinsdag 16 Juni om 03.15 als we vertrekken naar het bergdorp Hüttschlag in natuurgebied Hohe Tauern om te gaan vliegvissen in de Großarler Ache ons onderkomen deze week is Landhotel Almrösl

Deze trip hebben we vorig jaar al geboekt en het plan was om op 14 Juni al aan te komen

Ivm door de regeringen opgelegde sancties door het corana virus konden we gelukkig 2 dagen later alsnog het prachtige Oostenrijk binnen rijden

De reis verliep zeer voorspoedig en tegen 13.30 uur werden we zeer hartelijk door eigenaar Franz ontvangen in zijn onderkomen dat moeten we eerlijk zeggen formidabel is

De heerlijke oostenrijkse warme sfeer die je gelijk thuis laat voelen en die door de aangeboden welkomst borrel alleen maar wordt versterkt ,zeer leuk begin van de dag !

Op onderzoek uit ....

Waar het eigenlijk allemaal om te doen is ligt op ongeveer 100 meter van het hotel ...De Großarler Ache

We zagen het al bij aankomst en waren er ook al een beetje bang voor door de vooraf gelezen weerberichten uit het gebied ,de waterdruk is gewoon te hoog door de hevige regenval om hier gelijk te gaan beginnen, gelukkig is er een zeer fraai alternatief namelijk de bovenloop incl de ötzelsee die op een prachtige manier door het overweldigende landschap meandert

DE EERSTE VISSEN...

Het is woensdag 17 Juni en na een zeer goed ontbijt gaan we dan eindelijk beginnen

We starten in de bovenloop bij een stroom versnelling aan de Ötzelsee en om dat het zo helder is zie je in principe elke vis liggen ,snel de hengels optuigen en dan starten met de droge vlieg die eigenlijk altijd onze voorkeur heeft

De eerste minuten hadden ze hier geen enkele interesse in ,dan maar overschakelen op een zelf gebonden streamertje op een A&M barbless nymph / dry pro in de kleur zwart dit bleek zeer goed te werken, de eerste vissen van de dag zijn een feit en elke aanbeet hebben we kunnen landen

Fraaie exemplaren saiblingen en bruine forellen ,zeer sterk en uitgedost in prachtige kleurcombinaties

DR FLY......

Na hier tientalen vissen te hebben gevangen konden we na een tijdje endelijk overschakelen naar het allermooiste..

Het werd al iets warmer en steeds meer insecten dwarrelden om ons heen ...dry fly time !

In de ötzelsee is er een perfecte overgang waar zeer veel vissen liggen en we zagen steeds meer steigers

Snel maar overschakelen op droog .... Grandioos !

De meest prachtige aanbeten hebben we kunnen verzilveren met enkele zeer fraaie en grotere exemplaren

De vliegen die we gebruikt hebben zijn sedges en cdc f-fly varianten ook in emerger style , klinkhamers die in principe nooit mogen ontbreken en onze all time favorit de Super Pupan ,wat een topper is dit !

Zowel in de standaarduitvoering een ook met een zwarte hackle en orange of peacock body op een dry wide gape een must op veel wateren ( tip ! )

Veel Water....

Na een wel heel gezellige avond met enkele vliegvissers uit Duistland Oostenrijk en Zwitserland waarbij het zeer laat is geworden gaan we donderdag beginnen in de Großarler ache in de onderstroom
Hier schijnen de grotere exemplaren zich op te houden
De pech is dat het vooruitzicht met de waterstand die vandaag weer normaal zou kunnen zijn niet opgaat
In de nacht is er veel regen gevallen en de rivier is wellicht nog wel iets hoger dan gisteren
Toch gaan we proberen om hier enkele stukken op te zoeken waar het nog enigzins te doen is
Dat lukte op enkele stukken waar we alleen met de nymph succesvol waren
Niet in Gold of Silver maar na een tip van Frank en Carsten uit Dortmund om hier met andere kleuren te gaan vissen
Frank komt hier al 20 jaar dus nemen we deze tip graag mee ,de purple ,orange/rust en red slotted en rainbow beads waren hier aardig succesvol ,niet alleen hier maar ook de volgende dagen in de bovenstroom

Vrijdag en Zaterdag ...

De laatste 2 dagen zijn aangebroken en we besluiten om dan alleen maar de bovenstroom te gaan bevissen omdat het lager niet te doen is wegens te hoge waterdruk

Ook overdag regent het nu aardig door maar daar werd het vissen niets minder om

We vingen de meest prachtige exemplaren op zowel droog nymph en kleine streamers

Omdat het water zo glashelder is zie je perfect wat er allemaal met je nymph of streamer gebeurd dat je normaal gesproken bijna niet ziet

Uit alle hoeken schoten ze uit de startblokken  ...prachtige beleving !

Materiaal....

Als een vliegvisser bij je komt en zegt dat het er wel heel makkelijk uitziet wat we doen en vraagt met welke set we vissen laten we hem dit uiteraard even proberen in de praktijk

Dit ging even makkelijk af als bij ons en laten hem dan even raden welke prijsklasse hij in gedachten had

Als je dan zegt wat de set in werkelijkheid kost zat hij er enkele honderden euro,s naast en hij vol ongeloof uiteraard ,Dank voor de bestelling en we wensen Thomas veel plezier met zijn nieuwe aanwinst

De set waar we het over hebben is onze TFFR # 3 - 8 ft en onze WF floating line

We kregen ook grote complimenten over onze nieuwe series bindhaken in barbless en tungsten van alle vliegvissers in het hotel en aan de bestellingen te zien zijn we zeer zeker op de juiste weg

Verder visten we met de Czech Nymph 4 in 1 en onze TSFR # 6 die we voor de zekerheid hadden meegenomen voor de onderstroom waar de grotere vissen zich ophouden , deze hebben we helaas bijna niet gebruikt

De tippets waren onze vertrouwde A&M best cast en onze nieuwe serie A&M fluorocarbon

Gastronomie ....

Laten we beginnen te zeggen dat u waarschijnlijk niet lichter in gewicht huiswaarts keert..

Het eten en drinken in landhotel Almrösl is werkelijk formidabel

Alles bereid door Chefkok Franz en zijn team met streekproducten van lokale boeren en jagers ,groenten uit eigen tuin en de heerlijke saladebar is echt een aanrader !

Menus, varierend van hert ,mals kalfsvlees en zelfs snoekbaars zijn uitermate goed te noemen ,fijnproevers kunnen hier hun hart ophalen ..

Uiteraard staat ook de vertrouwde Wiener Schnitzel op het menu ,alles keurig geserveerd incl heerlijke toetjes

Conclusie ....

Een prachtige week in een overweldigende omgeving ....

Zeer fraaie en sterke vissen , we zijn niet zo van de aantallen maar om u een idee te geven we kwamen op ongeveer +_ 150 Saiblingen en bruine forellen uit in 4 dagen vistijd

Wij danken alle vliegvissers uit Duistland , Oostenrijk en Zwitserland die we deze dagen hebben mogen ontmoeten voor de zeer leuke gesprekken en late avonden ..

Uiteraard ook de Familie Zraunig voor de gastvrijheid en waar we zonder enige twijfel weer terug zullen keren

Mocht u meer informatie willen voor een prachtig verblijf in landhotel Almrösl kunt u direct contact opnemen met de Familie Zraunig

De kosten voor een volledige week incl ontbijt ,avondeten en vergunningen komt op ongeveer 650 euro
U kunt uiteraard ook voor een paar dagen of weekend boeken

Hieronder nog enkele sfeerfoto,s van ons verblijf